Monday, May 16, 2011

Unexpected.


Assalamualaikum.

Pagi tadi sembang2 dengan ma sambil lipat baju depan tv.pastu ma bukak cite pasal sorang student dy ni.yang pernah patah kaki dulu time hari sukan peringkat daerah.time kejadian tu berlaku,saya pown ade.she falled just like that while playing netball and BOOMM!femur kanan dy patah!memang xley nak bangunla.dahla time hujan.*in my opinion la.sepatutnya cikgu2 kena stopkan segala macam jenis permainan kat padang waima hujan ataupown lepas hujan.its soooo dangerous i told you. Pastu that girl di bawak ke HUSM Kubang Kerian.Rupa2nya budak tu have pathological fracture due to bone tumor.YaAllah.sangat2 kesian.dahla nak amek PMR tahun ni.what you expect guys?mestila tu dugaan yang sangat2 besar untuk family budak perempuan tu.Lagi menyentuh hati saya,she's come from poor family.ayah dy keje sendiri.buat keje2 kampung camtu je.bila ade keje,ade la duit untuk makan.mak dy plak just a housewife.until now,that girl still stayed at HUSM.its already 2 month!.dan that girl kena chemotheraphy 6 times.pastu kaki dy yang patah tu kena masukkan besi yang bernilai rm1800++.manela nak cekau duet banyak tu.dahla income dyorang 1 family pown cukup-cukup je nak tanggung 1 family.makan,minum,pakai dan etc.

This make me think,setiap orang ade dugaan hidup masing2.Depend pada cara kite handle that problem.Janganlah mengeluh apabila ditimpa segala macam dugaan.
Allah takkan menguji hambaNya di luar kemampuan kita.So,kita jangan sesekali merungut kerana Allah mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya.Allah menguji kita sebab Dia nak kita tahu bahawa Dia sangt2 sayangkan kita dan ingatkan kita,sedarkan kita dari kelalaian,kealpaan kita selama ini.Kita as human being always forget dan sentiasa perlu di ingatkan.

Saya pown pernah di uji.di uji dengan satu ujian yang kadang2 make me feel like a useless person,down to earth,rase tak larat nak hadapi segala tohmahan orang2 di sekeliling,yang membuatkan saya sentiasa menitiskan air mata,menjadikan dada saya sesak setiap kali memikirkan dugaan yang menimpa diri.Manusia mana yang suka di uji?Terpaksa melalui danau-danau kehidupan yang menyakitkan.Melalui pelbagai rintangan,tidak tenang untuk melakukan perkara lain.Ketika inilah Allah menguji tahap kemampuan diri kita menangani masalah tersebut.Ya!saya pernah jatuh,sy pernah rase tak guna,sy pernah rase merendah diri sangat2 di atas kesilapan yang sy pernah ciptakan.Saya mengambil masa yang sangat lama untuk bangkit kembali to be a better person.



"its easy to be bad person,but its not easy to be a good person."








Lama-kelamaan,saya sedar,saya bangkit balik dengan bantuan orang sekeliling like family terchenta, friends that always beside me in whatever situation it is,dan yang penting sekali kekuatan yang diberikan Allah kepada saya.Sampai bila i wanna life like that.Sampai bila?Pelajaran entah ke mana,masalah tak pernah-pernah selesai.So,the best way is start a new life,new spirit,ask from Allah to guide me well,selalu doa.






"Sabarlah duhai Izzati.sabar!setiap dugaan yang dtimpakan ade hikmahnya.Allah Yang Maha Mengetahui ape yang terbaik untuk hambaNya."

Inilah antara quote yang selalu saya bisikkan dalam diri,sematkan dalam hati apabila menghadapi dugaan. :)



P/s: semoga adik itu tabah menghadapi dugaan.akak hanya mampu mendoakan yang terbaik untuk adik. :)
P/s: still learning to be a better person.please guide me to walk on right pathway :)

No comments:

Post a Comment